Klarinet patří k nástrojům s nejširším uplatněním. Kromě klasické hudby lze využít i v jazzu, dechové hudbě, folklóru. Dle svých fyziognomických předpokladů žák hraje zpočátku na Lyon C nebo již na klarinet B. Vedle sólové hry se žák aktivně zapojí i do komorní a souborové hry nebo do dechového orchestru. Své umění žák předvede minimálně 2x ročně na třídní předehrávce nebo žákovské besídce. Vyspělejší žáci reprezentují školu na soutěžích a akcích pořádaných městem, BKNF. Každý rok žák vykoná na konci školního roku postupovou zkoušku. Absolventským koncertem završí studium I. i II. stupně.
Přípravné studium I. stupně
Hra na klarinet: 1 PS*
Přípravka: 1 PS*
*pro 6 leté
Přípravné studim
Žák
- umí sestavit a rozložit nástroj, ovládá základní údržbu nástroje
- hraje v tónovém rozsahu g´- c´ a orientuje se v notovém zápisu
- rozezná hodnoty not a pomlk (celé, půlové, čtvrťové)
- zvládá nasazení s pomocí slabiky TÁ
- předvede velký nádech a dlouhý výdech
- zahraje lidové písně a jednoduché skladbičky s doprovodem
Základní studium I. stupně
Hra na klarinet
1. ročník - 1, 2. ročník - 1, 3. ročník - 1, 4. ročník - 1, 5. ročník - 1, 6. ročník - 1-1,5*, 7. ročník - 1-1,5*
Hudební nauka
1. ročník - 1, 2. ročník - 1, 3. ročník - 1, 4. ročník - 1, 5. ročník - 1
Volitelný předmět**
Komorní hra
3. ročník - 1, 4. ročník - 1, 5. ročník - 1, 6. ročník - 1, 7. ročník - 1
Dechový orchestr
4. ročník - 1, 5. ročník - 1, 6. ročník - 1, 7. ročník - 1
Sborový
4. ročník - 1, 5. ročník - 1, 6. ročník - 1, 7. ročník - 1
*O hodinové dotaci v 6. a 7. ročníku rozhoduje ředitel školy.
**Z volitelných předmětů vybere učitel vhodný předmět tak, aby odpovídal individuálním schopnostem a potřebám žáka.
ROČNÍKOVÉ VÝSTUPY:
1. ročník
Žák
- umí sestavit a rozložit nástroj, pojmenovat jeho části, připevnit plátek na hubičku
- zvládá základní údržbu nástroje a plátku
- popíše správný postoj a držení nástroje
- hraje v „šalmajovém“ rejstříku a´- g tenuto v celých, půlových a čtvrťových hodnotách
- nadechuje se na určených místech s využitím „spodního“ dýchání
- interpretuje skladbičku s klavírním doprovodem
2. ročník
Žák
- má správný postoj a držení nástroje (uvolněnost, stabilita)
- dokáže zahrát dlouhý rovný tón s konkrétním nasazením a ukončením
- hraje v šalmajovém rejstříku b´- e tenuto, legato a staccato i v osminových hodnotách
- interpretuje jednoduché skladbičky s klavírním doprovodem a popíše náladu skladby
- zahraje lidovou píseň zpaměti
3. ročník
Žák
- sluchově kontroluje vlastní hru a dokáže ji slovně zhodnotit
- vedle šalmajového rejstříku hraje i v „klarinovém“ rejstříku h´- g´´
- dbá na konkrétní nasazení a práci s jazykem ve hře tenuto, legato i staccato
- zahraje jednoduché melodicko-rytmické útvary z listu a podle sluchu
- s využitím získaných dovedností interpretuje skladbičky různých žánrů s doprovodem
4. ročník
Žák
- hraje v „šalmajovém“ a „klarinovém“ rejstříku e – g´´
- dbá na zvukovou vyrovnanost obou rejstříků ve hře tenuto, legato, staccato
- ovládá různé způsoby artikulace v kombinaci s prstovou technikou
- v přednesových skladbách s doprovodem aplikuje základní dynamické rozdíly (p-mf-f) a přitom kontroluje ladění
- vyjmenuje dřevěné dechové nástroje
5. ročník
Žák
- hraje v tónovém rozsahu e – c´´´ a kontroluje artikulaci a rytmus
- dbá na dechovou oporu v celém rozsahu v souvislosti s kvalitou tónu a intonací
- samostatně vypracuje nádechy v probíraných skladbách
- interpretuje skladby různých stylových období a využívá v nich získaných dovedností a návyků
- zahraje z listu jednoduchou skladbu
6. ročník
Žák
- hraje v tónovém rozsahu e – e´´´ tenuto, legato, staccato a portamento
- dbá na celkovou uvolněnost při hře
- zná obecně používaná tempová a dynamická označení
- zahraje základní melodické ozdoby – příraz, nátryl, trylek
- vyjmenuje nástroje symfonického orchestru
7. ročník
Žák
- hraje v chromatickém tónovém rozsahu e – g´´´
- disponuje nátiskovou stabilitou, kvalitou tónu a technickou dovedností
- uplatní všechny nabyté znalosti a dovednosti v praxi
- dovede samostatně zhodnotit svůj výkon
- zná základní mezníky ve vývoji klarinetu a stěžejní díla klarinetového repertoáru
Přípravné studium II. stupně
Hra na klarinet
1 PS
Přípravné studim
Žák
- umí konkrétně nasadit tón
- využívá „spodní“ dýchání
- zvládá hru tenuto, legato a staccato
- orientuje se v notovém zápisu a notových hodnotách
- zahraje skladby s doprovodem
Základní studium II. stupně
Hra na klarinet
1. ročník - 1-1,5*, 2. ročník - 1-1,5*, 3. ročník - 1-1,5*, 4. ročník - 1-1,5*
Volitelný předmět**
Komorní hra
1. ročník - 1, 2. ročník - 1, 3. ročník - 1, 4. ročník - 1
Dechový orchestr
1. ročník - 1, 2. ročník - 1, 3. ročník - 1, 4. ročník - 1
Sborový
1. ročník - 1, 2. ročník - 1, 3. ročník - 1, 4. ročník - 1
*O hodinové dotaci ročníku rozhoduje ředitel školy.
**Z volitelných předmětů vybere učitel vhodný předmět tak, aby odpovídal individuálním schopnostem a potřebám žáka.
ROČNÍKOVÉ VÝSTUPY:
1. ročník
Žák
- hraje v rozsahu e – g´´´ a kontroluje tónovou kulturu ve hře tenuto, legato, staccato a portamento
- dbá na celkovou uvolněnost při hře a dechovou oporu v celém rozsahu v souvislosti s kvalitou tónu a intonací
- zahraje lidové písně v transpozici in C
- při studiu skladeb využívá hru z listu
- popíše vznik a vývoj klarinetu
2. ročník
Žák
- hraje v chromatickém tónovém rozsahu e – g´´´
- samostatně pracuje na nastudování přednesových skladeb
- využívá melodické ozdoby ve skladbách různých stylových období
- kontroluje ladění v souvislosti s dynamickými prostředky nástroje (pp – ff)
- zná základní klarinetový repertoár období klasicismu a romantismu
3. ročník
Žák
- při interpretaci využívá získané dovednosti dynamiky, agogiky, frázování a melodických ozdob
- hraje v chromatickém rozsahu
- samostatně řeší problematiku nástrojové techniky a výrazových prvků
- dokáže analyzovat hrané skladby
- zná základní klarinetovou literaturu 19. a 20. století
4. ročník
Žák
- dokáže uplatnit všechny nabyté znalosti a dovednosti v praxi (sólové, komorní i orchestrální)
- zná základní druhy moderních způsobů hry: frulato, tremolo, glissando
- objektivně zhodnotí svůj výkon i výkony ostatních
- je schopen rozlišit frázování různých hudebních žánrů (symfonická, taneční, jazzová, dechová hudba)
- zná historii klarinetu a repertoár nástroje